Waarom Elke docent voert wekelijks vele gesprekken met leerlingen en ouders, of zou dat moeten doen. Een goed gesprek klaart de lucht, verbetert de relatie en bevordert goede resultaten. Een mislukt gesprek maakt problemen groter in plaats van kleiner. Veel startende docenten en mentoren voelen zich onzeker en niet bekwaam in het voeren van gesprekken. Daardoor vallen de resultaten tegen, schuiven ze problemen door en raken zij zelf ontmoedigd.
Opzet De training is gebaseerd op positieve, praktisch toepasbare gesprekstechnieken, die hun effectiviteit bewezen hebben: bemoedigen, NLP en oplossingsgerichte gespreksvoering.
Inhoud Korte theorie en praktische oefeningen wisselen elkaar af. De positieve insteek versterkt het zelfvertrouwen van de cursisten en daarmee de effecten van de training. De oefeningen gaan over herkenbare situaties, waardoor de transfer naar school goed te maken is. Tijdens de training oefenen cursisten met mentorgesprekken; tien minuten gesprekken; reflectie gesprekken; problemen bespreken met leerlingen en ouders; bemiddelen bij conflicten; klachten afhandelen.
Materialen Reader met achtergrondinformatie.
Docententraining Een tweedaagse training buiten de school zorgt voor een sterke focus en intensief leren. Bij een training in losse dagen of dagdelen is de focus minder krachtig, maar kan er tussendoor geoefend worden.
Voor Startende docenten en mentoren, die met (in plaats van tegen) leerlingen en ouders willen praten.
Door Ellen Reehorst.
Data en kosten Neem contact voor een offerte en mogelijke data.
Download flyer Prettig en effectief in gesprek
Download referenties Prettig en effectief in gesprek